Zielona szkoła to otwieranie okna na świat- zaspokaja ciekawość poznawczą dziecka, uczy spostrzegania i obcowania z pięknem natury, patrzenia,słuchania i myślenia
PROGRAM ZIELONEJ SZKOŁY WE WŁADYSŁAWOWIERAMOWY PLAN PRACY „ZIELONEJ SZKOŁY” CELE:
- pokazanie pięknaprzyrody nadmorskiej
- poznanie tradycji, kultury i historii związanej z Wybrzeżem Gdańskim i Półwyspem Helskim
- zapoznanie z fauna i florą Bałtyku
- odpoczynek w zdrowym nadmorskim klimacie
- rozwijanie umiejętności obserwacji, pamięci i wyobraźni
- kształtowanie odpowiedzialności, pozytywnego myślenia oraz umiejętności współdziałania w zespole
- rozwijanie własnej twórczości( zajęcia plastyczne i muzyczne)
- kształtowanie sprawności fizycznej
- rozwijanie ciekawości świata
- rozbudzanie nowych zainteresowań
- integracja zespołu klasowego
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW UCZEŃ:
- zna zasady bezpieczeństwa podczas wycieczek turystycznych
- potrafi właściwie przygotować się do wycieczki
- potrafi wymienić zabytki i atrakcje turystyczne zwiedzanych miejsc
- nazywa różnego rodzaju okazy roślin i zwierząt morskich
- potrafi odróżnić wybrzeże klifowe od wydmowego
- potrafi wykonywać zadania w zespole
FORMY I METODY PRACY
- prowadzenie segregatora
- zwiad terenowy
- obserwacje w terenie
- wycieczki piesze i autokarowe
- majsterka
- prace plastyczne
- zawody sportowe
- konkursy tematyczne
- kominek
- nauka połączona z oglądem
- dyskoteki Dzień pierwszy
ODKRYWAMY NIEZNANE TERENY
- Podstawienie autokaru godz. 4.45
- Przejazd do Władysławowa z przerwami na odpoczynek i posiłki
- Zakwaterowanie
- Odpoczynek po podróży
- Otwarcie Szkoły Odkrywców
- Zapoznanie z regulaminem czystości
- Ogłoszenie konkursu czystości
- Edukacja polonistyczna : Układanie haseł z rozsypanki wyrazowej o zachowaniu nad morzem
- Zwiad terenowy- rozpoznanie okolicy
- Edukacja matematyczna : Zadania rozmaite K.M.53
- Edukacja środowiskowa : Elementy topografii, rodzaje krajobrazu nadmorskiego ( wybrzeże niskie wydmowe i wysokie klifowe )
- Kominek : Wybory chłopaka i dziewczyny na medal Konkurencje :
Chłopcy
- Projekt sukienki – chłopcy rysują na kartce kredkami projekt sukienki dla dziewczynek
- Golenie – każdy chłopiec goli się maszynką z tektury na czas . Liczy się czas i dokładność .
- Rzuty do celu
Dziewczynki
- Modny ubiór – chłopcy wybierają najładniej ubraną dziewczynkę
- Taniec przy muzyce
- Skoki na skakance
Podliczenie punktów, wybór dziewczyny i chłopaka na medal, wręczenie dyplomu z napisem „ Dziewczyna jak złoto”, „ Chłopak jak złoto” za pierwsze miejsce „ Chłopak jak srebro” „ Dziewczyna jak srebro” za drugie miejsce. Pozostali uczestnicy otrzymują medale „ Chłopak , dziewczyna na medal”.
Dzień drugi POZNAJEMY KRAJOBRAZ NADMORSKI
- Zwiedzamy :
Władysławowo : wieża ratusza miejskiego – punkt widokowy, port rybacki, Ośrodek Przygotowań Sportowych- Cetniewo Puck : Muzeum Ziemi Puckiej, pomnik przyrody nieożywionej tzw. Głazy 12 Apostołów Hel : Muzeum Rybołówstwa, Pomnik Obrońców Helu, fokarium, latarnia morska
- Rejs statkiem po morzu
Edukacja polonistyczna: Swobodne wypowiedzi nt. umiejętności wyznaczania kierunków. Pisanie skrótów nazw kierunków. Uzupełnianie tekstu z lukami nazwami kierunków.
- Edukacja środowiskowa: Obserwowanie, poznawanie roślin i zwierząt morskich.
- Edukacja matematyczna: Zadania rozmaite K.M.54
- Edukacja plastyczna: Kolorowanie ilustracji pt. „ zabawy na plaży”
- Dyskoteka- bal odkrywców
Dzień trzeci NA TURYSTYCZNYM SZLAKU Całodzienna wycieczka do Trójmiasta:
- Zwiedzanie:
- Zabytkowej części Gdańska: Brama Wyżynna, Katownia, Wieża Więzienna, Targ Węglowy, Wielka Zbrojownia, Dwór Artusa, Złota Brama, ratusz, Fontanna Neptuna, Pomnik Trzech Krzyży symbol poległych w 1970 r. stoczniowców oraz Westerplatte miejsce rozpoczęcia II wojny światowej
- Sopot- spacer po najdłuższym molo w Europie oraz podziwianie Opery Leśnej, gdzie odbywa się Międzynarodowy Festiwal Piosenki
- Gdynia- spacer po Skwerze Kościuszki, zwiedzanie *****ującego przy nabrzeżu zabytkowego okrętu ORP „Błyskawica” oraz Muzeum Oceanograficzne, w którym znajdują się ryby i inni mieszkańcy z głębi mórz i oceanów
- Oliwa- największe w Polsce ZOO z wyspą różowych flamingów, basenem pingwinów, hodowlą kondorów oraz Katedra Oliwska
- Edukacja polonistyczna: Uporządkuj poprzestawiane litery w nazwach ryb i wypisz ich poprawione nazwy. Pisownia wyrazów z „rz” i „ ż”
- Edukacja środowiskowa: Posługiwanie się mapą. Rozpoznawanie nazw miast Wybrzeża Gdańskiego.
- Edukacja matematyczna: Zadania rozmaite K.M.55
- Edukacja muzyczna: Nauka piosenki „ Morze
Dzień czwarty PRZECZESYWANIE PLAŻYWycieczka brzegiem morza:
- Podział uczestników na grupy
- Szukanie skarbów plaży (kamyki, muszelki, piórka, kawałki drewna)
- Ogłoszenie konkursu grupowego „Która grupa zbierze ciekawsze okazy”
- Obserwacja statków na horyzoncie, informacja o różnych rodzajach statków (tankowiec, kuter, statek pasażerski itp.)
- Majsterka: wykonanie modeli statków z plasteliny, wystawka prac
- Edukacja polonistyczna: opis wybranego przedmiotu z znalezionych okazów, opowiadanie wymyślonej historii muszelki lub pisanie tekstu nt. „Co czuje plażowy kamyczek”
- Edukacja matematyczna: Obliczenia kalendarzowe K.M.57
Zawody plażowiczów (podział na dwa zespoły)
- Robienie babek z piasku na czas
- Bieg brzegiem morza
- Skok w dal
- Budowa rzeźby z piasku z wykorzystaniem materiałów znajdujących się na plaży
Kominek- podsumowanie zawodów plażowych i konkursu na „Najciekawszy okaz znaleziony na plaży” Dzień piąty CHWILA REFLEKSJI
- Ostatni spacer po plaży
- Podsumowanie konkursu czystości
- Podsumowanie Szkoły Odkrywców
- Zwiedzanie w Malborku: Muzeum Zamkowego, Zamek Krzyżacki
- Edukacja polonistyczna: Napisz z czego znany jest Malbork
- Powrót do domu
- Borkowska M.: Zielone szkoły Organizować, czy nie?, Życie szkoły, 2004 r. nr1
- Kowalczyk B.: Co robić w zielonej szkole, Nowe w szkole, 2004 r. nr3
- Łozińska W., Szczugiel B.: Zielona szkoła: Poradnik dla nauczycieli organizujących zajęcia w terenie, Bielsko – Biała, Agencja Sukurs, 2001 r.
- www. zwkiuk.swebodzin.pl/www/krysia/zielona.html Program zielonej szkoły nad morzem
p. Maria Węcławek p. Beata Cybulska |